Día 5: Oaxaca de Juárez i bus nocturn a San Cristóbal de las Casas

Vam aprofitar el nostre únic dia a la capital de l'Estat d'Oaxaca per tal de visitar el màxim possible d'aquesta ciutat. I crec que podem dir que ho vam fer... el centre almenys, perquè ens van quedar pendents algunes visites a prop com Monte Albán, Hierve el Agua, etc.

- Basílica de Nuestra Señora de la Soledad

Prop del nostre hotel i amagada fora de les rutes turístiques més importants trobem aquesta petita basílica barroca amb molta decoració i que segons ens van comentar es tractava de l'esglèsia que tenien més estima els habitants de Oaxaca.

- Basílica de Santo Domingo de Guzmán

Oaxaca és una ciutat amb molt encant que es pot visitar a peu passant per carrers preciosos amb cases de colors i façanes decorades. Però si hi ha un monument que destaqui al barri antic de la ciutat sense cap mena de dubte és Santo Domingo, un immens temple barroc amb una decoració interior espectacular carregat de detalls. Sobre la porta hi ha un arbre genealògic ple de petites figuretes policromades, l'arbre representa la genealogia de Santo Domingo de Guzmán, fundador dels dominics i que va nèixer a Caleruega (Burgos), això potser fa que es relacioni la seva persona amb el Cid. Però no només el veureu a ell: els reis catòlics, Hernán Cortés, emperadors, ducs... i tant d'altres petites imatges de personatges vestits a l'estil de la seva època. Realment espectacular.

La resta de la Basílica no es queda enrere... temple immens amb una decoració recarregada com tocaria a un temple barroc.

*Compte amb els guies que s'oferiran a explicar-vos la Basílica, realment és un servei de baixa qualitat i a un preu caríssim. Nosaltres vam picar i va ser potser el principal error del nostre viatge.

- Museo de las Culturas de Oaxaca

En la part del temple que correspon a l'antic monestir s'ha habilitat un museu arqueològic on hi ha una gran quantitat d'obres que provenen de Monte Albán. És realment interessant ja no només per les col·leccions que s'exposen (especialment destaca el tresor de Monte Albán, un munt de peces d'orfebreria amb gravats minúsculs espectaculars) sino també pel propi edifici, amb claustres, dormitoris, etc. Una visita molt recomanable

- Mercats de Benito Juarez i 20 de novembre

Un agradable passeig us portarà fins a aquests dos mercats on a part d'artasanies i altres tipus de productes trobareu tasques i bars, per a tots els gustos i pressupostos. És famós el "Pasillo de las Carnes", un petit espai ple de petites brasses on et fan les carns que pots comprar uns metres més endavant. L'oferta és temptadora, però realment es fa complicat respirar i et ploren els ulls per la qual cosa vam descartar i vam decidir anar a provar les Tlayudas al centre del mercat. Las Tlayudas són una mena de tacos versió gegant i amb una tortita més feta. Realment molt bones.

- Plaza del Zócalo

Un cop acabat de dinar i després de donar una volteta més pel centre, vam arribar a aquesta plaça on podreu veure el Palau del Govern de l'Estat i es tracta d'un maquíssim espai porticat ple de bars i que ara està també ple de puestos d'artesania. La qüestió és que en aquest moment ens va caure el gran diluvi i vam decidir prendre un cafè en una terrassa de la plaça. I aquí va començar un dels grans moments surrealistes del viatge ja que vam conèixer una parella d'Estats Units (mai ho sabrem) que estava viatjant per la zona i que ens va convidar a portar-nos a Puerto Escondido, oferta temptadora si no fos perquè el conductor anava tan begut que no podia parlar. Després d'invitar-nos a diverses cerveses i d'intentar desxifrar que deia aquell home que vam arribar a la conclusió de que potser era de Filipines, vam anar corrents a l'hotel perquè havíem de canviar-nos i anar-nos cap a l'estació d'ADO ja que teníem un bus nocturn a San Cristobal de las Casas (Chiapas).

- Bus Nocturn

L'estació d'ADO de Oaxaca és un lloc modern amb tot tipus de serveis, nosaltres vam aprofitar per comprar-nos sopar, la beguda anava a càrrec del bus i es que el bus amb el que vam viatjar era totalment modern i molt còmode. No us enganyarem el viatge és llarg i pesat perquè passa per una zona de muntanya amb diversos revolts, però només fa un parell de parades i realment si ets del que dorms als transports podràs viatjar còmodament sempre i quan portis alguna jaqueta o manta