Mèxic, el paradís desitjat

Mèxic era una destinació desitjada per un de nosaltres  i realment no va decebre a cap dels 2. Es tractava d'un viatge molt especial en tant que era el primer cop que en Jaume anava a Amèrica i un dels seus viatges més esperats. Realment a Mèxic ens vam trobar un país de contrastos, immens, amb moltíssimes opcions i on sobre tot destaquem la gent, persones que fan tot el que estigui a les seves mans perquè l'estada al seu país sigui el millor possible. No us deixeu guiar per les aparences i no tingueu dubte d'emprendre ruta cap a un dels països amb una història més apassionant: Mèxic. Segur que hi tornarem.

Abans de marxar

Calculeu uns 800-1000 euros pels vols des de Barcelona a Ciudad de México. Nosaltres vam anar via Madrid amb Iberia (prou bé) i vam tornar... bé això ja us ho explicarem perquè té la seva cosa. Per moure'ns per allà vam utilitzar vols interns, busos nocturns i un bus de matí a més de llogar cotxe durant la nostra estada al Yucatán. Realment és un país immens i les distàncies són grans.

Estigueu preparats pels canvis de darrera hora en els vostres vols interns, nosaltres un mes abans de sortir vam haver de canviar la ruta ja que ens van cancel·lar un vol de Villahermosa a Cancún, gràcies a això però vam descobrir la ciutat de Mérida.

Aneu amb compte amb la informació prèvia que consumiu. Nosaltres vam tenir dubtes sobre si anar al país pel que llegíem d'assassinats, segrestos, robatoris... etc. No ens vam trobar res d'això i en tot moment ens vam sentir segurs, tenint en compte una sèrie de precaucions bàsiques: no agafar taxis al carrer, no anar fardant de diners ni de mòbil ni de res (tampoc hi ha res que fardar) i movent-nos amb Uber quan es feia més de nit. En general vam trobar un país segur i amb molta presència policial.

Mitjançant Civitatis vam contractar algunes excutsions llargues i vam aprofitar per fer el trasllat fins a Palenque en la visita guiada. En general prou bé, crec que ho tornaríem a fer.

La nostra ruta

Vam estar 15 dies per Mèxic que vam aprofitar molt bé per visitar els Estats de CDMX, Oaxaca, Chiapas, Yucatán i Quintana Roo.

Dia 1: Arribada a Ciudad de México per la nit.

Dia 2: Museo Nacional de Antropología, Polanco i Chapultepec Vam anar a veure Lluita Lliure!

Dia 3: Tlatletolco, Basílica de Guadalupe i Teotihuacan

Dia 4: Catedral, Templo Mayor i ens anem cap a Oaxaca

Dia 5: Oaxaca de Juarez (Convento de Santo Domingo) i bus nocturn a San Cristobal de las Casas

Dia 6: San Cristobal de las Casas, San Juan Chamula i Zinacantán

Dia 7: Cañón de Sumidero

Dia 8: Cascada de Agua Azul, Misol-ha i Palenque

Dia 9: Bus de Palenque a Mérida

Dia 10: Intentant trobar una platja per Riviera Maya

Dia 11: Valladolid, Chichén Itza i els Cenotes

Dia 12: Izamal, Uxmal i Mérida

Día 13: Trasllat de Mérida a CDMX

Dia 14: Coyoacán i sortim cap a Barcelona.

Ruta per tenir una primera impressió sobre Mèxic, va faltar temps en algunes zones però realment vam anar bastant bé de temps.

Destacats

1. Ciudad de México: Només per veure el Museo Nacional de Antropología ja val la pena visitar la ciutat, però si a més uneixes el millor menjar de carrer del país, l'ambient i poder assistir a la lluita lliure o veure museus com el del Templo Mayor ja és un viatge dins del propi viatge.

2. Uxmal, Palenque i Chichén Itza: Les ruines maies són realment espectaculars, no estem acostumats  a aquest tipus de jaciments. Palenque i Uxmal els vam visitar pràcticament sols, aquest últim sota una fina pluja... pràcticament una experiència religiosa.

3. Teotihuacan: La ciutat més misteriosa de Mesoamèrica és un conjunt espectacular de piràmides on sobresurten dos de les més grans construïdes durant l'antiguitat: la del Sol i la de la Luna. Un imprescindible prop de CDMX.

4. San Cristobal de las Casas: Ciutat petita però encantadora envoltada de muntanyes i amb un caràcter indígena que no es veu a les altres zones on vam anar. A més es menja molt bé!

5. San Juan Chamula i Zinacantán: Chamula és dels llocs més surrealistes on segurament haguem estat, un temple amb sants maleïts, gallines sense coll, gent tirada pel terra i molta Coca-Cola.

6. Cañón del Sumidero: Natura en tot el seu esplendor, realment el passeig en barca per aquest paratge és espectacular no només pels cocodrils que hi veureu sino també per que us sentireu molt petits entre parets d'1 km.

7. Oaxaca: Aquesta ciutat és de postal (potser massa) i és encantadora, una mica més cara que la resta de llocs on vam estar té però un monument espectacular com és el Convento de Santo Domingo. Ens vam quedar amb ganes d'anar a Monte Albán, però passejar pel seu centre històric és un plaer.

8. Els cenotes: Només vam poder banyar-nos en un perquè era temporada de pluges però realment va ser espectacular i això que quan vam arribar no ho semblava ja que estava super explotat. Van caure 4 gotes i això va fer que ens quedéssim sols banyant-nos en aquell pou d'aigua cristal·lina.

9. Mérida i Valladolid: Ciutat que no teníem previst visitar però que realment ens va sorprendre (com Valladolid). Ciutat d'ambien caribeny i arquitectura colonial amb molt ambient als seus carrers. Valladolid és més petita però té una plaça espectacular on cada nit fan balls.

10. La lluita lliure mexicana: La dosi de frikisme d'aquest viatge va venir per l'assistència a una vetllada de Lluita Lliure Mexicana a l'Arena. Realment va estar molt guai compartir unes hores amb els mexicans, cridar coses que encara no sabem que signifiquen i provar totes les guarrades que ens oferien els venedors entre birra i birra.

Consells

Guardeu amb la vostra vida el paperet verd que et donaran a l'entrar a Mèxic. Sabem de que parlem.

Mengeu al carrer sense por, a CDMX fins i tot pensem que és una cosa imprescindible. Això sí, eviteu l'aigua, els sucs i el peix si no esteu segurs de les mesures d'higiene del lloc. Us estalviareu molts problemes.

A Palenque, si us quedeu a dormir, busqueu un hotel a prop del jaciment. La ciutat és bastant prescindible i tens possibilitats de trobar-te llocs que no estan gaire bé.

Estigueu preparats perquè Agua Azul a l'estiu no sigui gens blava